عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 22 شهريور 1390
بازدید : 1411
نویسنده : لارستان بزرگ

    ویژگی‌های خلیج فارس ونام خلیج فارس                                      

                                                    

 زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.

این خلیج توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است. جزایر مهم آن عبارت‌اند از: قشم، بحرین، کیش، خارک، ابوموسی،تنب بزرگ، تنب کوچک و لاوان که تمامی آنها به جز قسمتی ازبحرین به ایران تعلق دارد.

خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است، و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندرعباس، بوشهر،بندرلنگه و بندر ماهشهر در ایران، و شارجه، دوبی و ابوظبی را در امارات متحده عربی و بندر بصره در عراق را نام برد.

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , خلیج فارس , شکل خلیج فارس , جزایر , ,
تاریخ : 10 شهريور 1390
بازدید : 2218
نویسنده :

-آيه‌الله سيدعلي‌اصغر موسوي

فرزند آقا سيدعبدالحسين لاري تا زمان وفات پدر (1342 هـ) در جهرم و از حوزهء درس پدر و برادر گرانقدرش، حضرت آيت‌الله سيدعبدالمحمد بهره مي‌برد. در سال 1346 هـ.. براي تكميل تحصيلات عازم نجف اشرف گرديد و هفت سال تمام در آن ديار به تكميل معلومات و تهذيب نفس پرداخت؛ او از محضر مرحوم محقق ناييني و علامه اصفهاني (كمپاني) بهره‌مند شده، سرانجام به مرتبهء اجتهاد و اجازهء مطلق از طرف آنها نايل گرديد.

در سال 1353 هـ.. بنا به خواهش اهالي لارستان بدانجا عزيمت و به جاي پدر فقيد مرجع امور شرعي مسلمانان لارستان و مناطق اطراف شد. آن شخصيت عاليقدر علاوه بر جنبه‌هاي زهد، تقوا و فضيلت، در راه تقويت مباني روحي و مذهبي جامعه و سالم‌سازي محيط از فساد وتباهي و تربيت طلاب نيز تلاشي چشمگير داشت.

خدمات اجتماعي، سياسي و علمي ايشان بلندي نظر، آينده‌نگري و بينش عميق وي را آشكار مي‌ساخت؛ كه به چند نمونه اشارت مي‌شود:

الف) در زمينه كشاورزي مردم را تشويق و ترغيب مي‌نمود

ب) در جهت خودكفايي اقدام به تاسيس كارخانهء پارچه‌بافي در لار و چادربافيدر شهر كورده نمود. او عقيده داشت با مصرف توليدات داخلي به خودكفايي نزديك مي‌شويم.

ج) در مورد رفاه اجتماعي؛ با همكاري مردم اقدام به تأسيس كارخانهء برق نمود، در حالي كه جز قسمتي از شيراز هيچ يك از شهرهاي استان فارس برق نداشت.

از ايشان كتابها و رسايلي باقي مانده، كه در يك مجلد به طبع رسيده است:

1- نقطه اتكاي شيعه

2- حجاب و پرده‌داري

3-ردّ و انتقاد بر كتاب كليد فهم قرآن

4-احتياج بشر به پيغمبر و امام
5-كتابي پيرامون امامت و ملاك سعادت بشر و چند رساله ديگر وي در 57 سالگي (1374 هـ) بدرود حيات گفت و در آرامگاه خانوادگي در جهرم مدفون گرديد
 



:: موضوعات مرتبط: مشاهير لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان بزرگ , مشاهیر لارستان , سید علی اصغر موسوی لاری , خدمات علمی , سیاسی , اجتماعی , ,
تاریخ : 7 شهريور 1390
بازدید : 1880
نویسنده :

نام : حاج سيد يحيي نام پدر : آيت الله سيد عبدالحسن (برادر ایت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری)، شهرت : روانبخش ، متولد سال 1270 ، محل تولد : شهر نجف اشرف و مشهور به سادات ركني الاصل ، تاريخ وفات : دي ماه سال 1344 در بخش بنارويه لارستان

مختصري از شرح حال زندگي ايشان :

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سيد يحيي تا سن بيست و پنج سالگي در نجف اشرف در كنار پدر زندگي كرد ، دروس حوزوي را در حوزه نجف تحت اشراف پدر بزرگوارش و زمان زعامت آيت الله ميرزا حسن شيرازي فرا گرفته و با آمدن عمويش حضرت آيت الله العظمی سيد عبدالحسين نجفي لاري به ايران و لارستان ايشان به همراه همسر و فرزندانش عازم لارستان مي شوند و به امر آيت الله مجاهد جهت تبليغ به بنارويه رفت و آمد مي نمايد ، همسرحاج سيد يحيي با ديدن خوابي از ايشان تقاضا مي كند او را به نجف برگرداند و مي گويد مرگ من نزديك است و حضرت هم قبول مي كند و ايشان را به نجف مي برد و همسر حاج سيد يحيي در شهر نجف از دنيا مي رود و حضرت با دو فرزندش به ايران باز مي گردند ، مدتي در لارستان مي ماند تا زماني كه خواهر ايشان كه همسر پسر عمويش آيت الله سيد علي اكبر آية اللهي بوده در جهرم مستقر مي شود لذا به جهرم مي آيد و از شهر جهرم همسر دوم را اختيار مي كند و حاج سيد يحيي روانبخش مرتب از جهرم به بنارويه رفت و آمد تبليغي داشته و پس از چهل سال تبليغ كه بسياري از امورات مردم بوسيله ايشان انجام مي گرفته سرانجام دار فاني را وداع و به ديار حق مي شتابد .

مردم بنارويه به پاس قدرداني بدن شريفش را در كنار امام زادگان شاه فيروز و شاه غزائل به خاك سپرده و بقعه اي زيبا به سبك معماري قديم بوسيله استاد حيدر لاري بنا نمودند و اكنون اين مكان محل زيارت اهالي محترم بنارويه مي باشد . از نسل ايشان پنج فرزند پسر و پنج دختر باقي مانده كه يكي از فرزندانش به نام حجت الاسلام و المسلمين سيد عبدالحسن روانبخش امامت جمعه شهر بنارویه را عهده دارند..
 



:: موضوعات مرتبط: بخشهاي لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , بنارویه , مشاهیر بنارویه , ,
تاریخ : 5 شهريور 1390
بازدید : 1771
نویسنده :

از گراش خبر می رسد که پس از اظهارات اخیر حسنی، جمعی از متنفذین گراش تصمیم خود را برای حضور  یک گزینه ی موجه از گراش در انتخابات آینده قطعی کرده اند.

 

حسنی چند روز پیش از حضور رئیس جمهور در لار و اوز مصاحبه تندی علیه او کرده بود به نحوی که در  روز دوشنبه، حسنی به رئیس جمهور  نزدیک هم نشد. وی حضور کم رنگی در مراسم روز دوشنبه داشت تا نتواند حضور و وعده های احمدی نژاد را به پای خود بنویسد. از سوی دیگر یکی از همکاران صحبت نو نسخه ای از "حمایت "گراش که حاوی مصاحبه تند حسنی بود را به دست هیئت همراه احمدی نژاد رساند. این مصاحبه ی حسنی و عمل منتشر کنندگان مصاحبه ی او را می توان گل به خودی در دقیقه نود تعبیر کرد  

--------------------------------------------------

نماینده های عزیز لاری به فکر شهر و روستاهای اطرافتان هم باشید و خداییش این دفعه واسه لارستان کار کنید

نشستن بر روی صندلی های مجلس از برای لار ستان کافی نیست



:: موضوعات مرتبط: نقد , ,
:: برچسب‌ها: لارستان بزرگ , عملکرد نماینده , نقد , ,
تاریخ : 5 شهريور 1390
بازدید : 1830
نویسنده :

 

هرکجا برکه ای نشسته بخاک

 

 گویی آنجاست مرز لارستان

لارستان لارستان است ولو ده فرمانداری و شهرستان در آن تاسیس شود.

گویش مشترک فرهنگ مساوی و موازن آداب نیک و همسان و دهها نقطه مشترک باعث جدائی این مردم نخواهد شد .

ارد-اشکنان -اوز-بستک-بندرلنگه- بیرم-بنارویه-جویم -خور- صحرای باغ-علامردشت- لطیفی -گراش -گله دار-لار-لامرد-مهر -وراوی-چاهورز-اهل- سیکار-اسیر و احمد محمودی-آبكنه-آشنا-آغوصه-اکبرآباد بیغرد-اوه-باغ-باغان-بالاده-براک-بائن-بریز-بختیارویه-بشیر آباد--بلغان-بیخویه -بیدشهر-بیغردپهرست عليا-پهرست سفلي -ترمان-حاجي آباد بيرم-حسن آباد-حسن آباد مرگماری-حسین آبادخنج-حسين آباد بيرم -چاه طوس- چاه گزی -چغان- خلور-خلیلی-چاه شرف-خیرگو-خوزی-رکن آبادی-ده شیخ- دهنو-فاضلی-کال-نرمان -خوردهدره-چابنارد-چاه نهر-جهاد آباد جویم -جوزقدان بيرم-دامچه-درز و سایبان-دشتی-دنگز-ده فیش-ده میان-دهکویه-دهنگ-دیده بان- زاهد محمود-زروان -زینل آباد--سده-سیف آباد-شاه غریب جویم-شاه غیب-شرفویه-علی آبادمرکزی-علی آباد فداغ-علي آباد بيرم- عمادده-اریاب - فرشته جان-فتویه-فیشور-قلات-کارگاه-کاریان-کرمستج- کریشکی-کلون-كمال آباد بيرم-طبله بيرم-کنگریشه-کورده خنج -کورده-کهنه جدید و قدیم- کهنه مرکزی- گلار- لب اشکن-لاغران-لاورستان-لامرد-لطیفی- مارمه-محمد زینا-محمد قاسمی-محمد عباسی- محلچه-محمله-مسیح آباد شرفویه-مز-منصور آباد-مهر-مهرآباد-نجف آباد بيرم-هادي آباد بيرم- هرم-هرنگ-هیرم-هرمود عباسی-هرمود مهرخو-هود-عشائر دلیرو سرافراز لارستان  

-----------------------------------------------------------------

مسولین تمام این نقاط که حتما عده ای از آن ها در انتخابات جدید شرکت می کنند باید هدف اولشان دست یابی به استان پارس جنوبی به مرکزیت لار باشد.

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: لارستان قدیم , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , شهرها و روستاهای لارستان , مرز لارستان , استان لارستان , ,
تاریخ : 2 شهريور 1390
بازدید : 1675
نویسنده :

باسلام خدمت خوانندگان عزیز وبلاگ

طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق

***حتما بارها این جمله را شنیده و خوانده اید{نوش دارو بعد مرگ سهراب}بزرگترا خوب می دونن یعنی چی و من می خوام واسه هم سن و سال های خودم توضیح بدم ،فهمیدن این جمله زیاد سخت نیست کافیه فقط به اطرافتون و شهر یا کشورتون نگاه کنین .مثلا رسیدگی به حال فلان مریض بیرون شده از فلان بیمارستان نمونه تهران یا رسیدگی به جاده های کشور بعد از بدست آوردن رکورد تلفات در کره خاکی زمین

امّا چرا من این بحث را امروز مطرح کردم به خاطر اینه که ما هر روز داریم سنگ جایی به سینه می زنیم  که حتی مطرح ترین البته بهتره بگیم تنهاترین بیمارستانش دکتر نداره(البته داره بنده خداها روزه بودن رفتن خونه افطار کنن)و ما باید مریض تصادفی مون که در حال مرگ بود را از بنارویه ببریم شهرستان گراش

البته بعد از اینکه پرسنل عزیز بیمارستان امام رضا یه مبلغ گزافی می گیرن و تشخیص میدن که شما باید ببرید گراش و بستری کنید بگذریم بچه ها بالاخره منم لارستانی هستم نمی تونم بد لار بگم

اما مسول عزیز و وظیفه شناس که در این مواقع خیلی سریع پیگیری می کنی خواهش میکنم خودتون رو به زحمت نیندازید چون تا اونجا که سن من قد می ده همین بوده و احتمالا به همین نحوه بماند.13 سال پیش در همین شهر بخاطر نبود امکانات برادرم را از دست دادم و 11 سال پیش هم بخاطر نبود امکانات منو بردن گراش بستری کردن. خواهش میکنم به اندازه اون پولی که دارید از اون بیمارستان و بیت المال می گیرید به مردم شهرتون خدمت کنید.

همشهریان عزیز امیدوارم از متن های من ناراحت نشوید هدف من رسیدن به لارستانی آباد است

ای کاش من مدرک خبرنگاری ام را گرفته بودم تا بتوانم با لحنی با ادبانه تر با شما عزیزان زحمت کش صحبت کنم

نویسنده :حمید رضا



:: موضوعات مرتبط: نقد , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , بنارویه , نقد مسئولین , ,
تاریخ : پنج شنبه 2 شهريور 1390
بازدید : 1635
نویسنده : لارستان بزرگ

شاهکار معماری ایران باستان در زمان ساسانیان

یکی از برجسته ترین معماری های دوران ساسانیان ایوان یا همان راهرو است که تاثیر زیادی بر معماری ایرانی-اسلامی گذاشته است.

ترکیبی از ایوان و اتاق های طاقدار و گنبدی که از دوران ساسانیان به جای مانده، از ویژگیهای مهم معماری ایرانیان است.

لطفا برای خواندت بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: , نشریات , ,
:: برچسب‌ها: , ساسانیان , معماری ساسانی , ایران باستان ,
تاریخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390
بازدید : 2179
نویسنده : لارستان بزرگ

بلوك لارستان در فارسنامه ناصري

در تمام نواحي لارستان، نخلستان هاي ديمي فراوان است و در بيشتر سالها در تابستان دو بار بيشتر يا كمتر باران ببايد دانست كه در ممالك ايران ميانه بلوكات ري كه شهر طهران قصبه انهاست و مازندران، چندين دشت و كوه و پشته و دره، بر فراز كوه البرز افتاده كه ان را "لار" ري گويند چنانكه اين" لار" را " لار فارس ".

و اب و هواي اين دو "لار" ضد يكديگرند و به افسانه گويي در مردم شهرتي دارد كه بوميهاي لاري از سرما و برف و اب فراوان به ستوه امده. شكايت به شاهنشاه برده، تمناي بلوكي را نمودند كه نامي از سرما و برف و اب جاري نشنوند

و شاهنشاه بيش از انچه خواستند از گرمسيرات فارس به انها بداد، سپس "لار" ري را گذاشته به فارس امده، انجاها را اباد كرده، لارستان گفتند.

ادامه دارد ....

 



:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , بلوک لارستان , گرمسیرات فارس , ,
تاریخ : 21 شهريور 1390
بازدید : 2292
نویسنده : لارستان بزرگ
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com