عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 24 ارديبهشت 1390
بازدید : 2024
نویسنده : سودابه‎ ‎(درزوسایبان)

دراین قسمت قصددارم گوشه ای از فرهنگ سایبان را بیان کنم.

مثل همه جای دیگه مردم قبل از شروع ماه حسینیه را سیاهپوش می کنند  .عزاداری از اول ماه شروع شده البته تا‎ ‎هشتم  فقط شبها مراسم دارند و‎ ‎روز 9 و10روزهم مراسم دارند.مهمترین مراسم ان روز عاشوراست .

اول صبح مردها برای پخت غذا می روند ومراسم حدود ساعت 10 صبح شروع میشود روز قبل یعنی تاسوعا زنان (اکثرا دخترهای جوان )در حسینیه جمع شده و‎ ‎مقدمات مراسم فردا را فراهم می کنند مهمترین انها اماده کردن کتلها (دوتا کتل وجود دارد که یکی را سیاهپوش کرده که معنی عزااین روز است ودیگری را رنگی یا سبز کده که معنی حجله تازه دامادهای کربلاست)بعداز اینکه همه جمع شدن به طرف امامزاده حرکت کرده و‎ ‎درانجا مراسم عزا را برگزار می کنند بعد به طرف حسینیه می ایند و‎ ‎ناهار خورده ومراسم تمام می شود .



:: موضوعات مرتبط: فرهنگ لارستانی , ,
:: برچسب‌ها: "لارستان کهن"روستاهای لارستان"درزوسایبان"سایبان در ماه محرم"فرهنگ سایبان" ,
تاریخ : 8 ارديبهشت 1390
بازدید : 2166
نویسنده :

معرفی خانه لاری ها در یزد

گفته می شود حدود 270 سال پیش عده ای از اهالی لار، از فارس که اهل تجارت بوده اند، به یزد می آیند و به تجارت می پردازند. و این خانه بزرگ را به همت معماران آن روزگار یزد، بنا می نهند.

این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است و چون اکثر خانه های ساخته شده در یزد به صورت حیاط مرکزی و متعلق به دوران قاجاریه است ، این خانه الان مسکونی نیست.

این خانه دارای فضاها و عناصری همچون اتاقهای سه دری می باشد . خانه لاری ها بامساحت 1700 متر مربع و زیربنای 1200 متر مربع و درقلب بافت تاریخی محله فهادان در سال 1286 هجری قمری ساخته شده است . این بنا از دیگر خانه های تاریخی ودیدنی یزد است که تاریخ بنای آن متعلق به دوره قاجار است و در محله فهادان شهرستان یزد قراردارد و مالک آن حاج محمد ابراهيم لاری بوده است.

ساختمان خانه لاری ها با توجه به سبک کلی منازل اعیانی دوره خود ( قرن سیزدهم) ساخته شده است؛ یعنی خانه ای است با دوقسمت اندرونی و بیرونی – حیاط در مرکز و قسمتهای اعیان نشین به صورت چهارفصل در پیرامون حیاط از قسمت شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می شد که شامل تالار و بادگیراست. از ضلع شرقی که شامل: اتاق آیینه ، مطبخ، سرداب وسایر فضاهاست به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می شد.

این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

این خانه اکنون محل موزه اسناد و مدارک ا ست

نویسنده:شاهین



:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: ‏"یزد"اثار تاریخی"خانه لاری ها"قاجاریه"قرن سیزدهم" ,
تاریخ : دو شنبه 7 ارديبهشت 1390
بازدید : 1926
نویسنده : لارستان بزرگ
 

شهر هوشمند 

"هوشمندی" در ساده ترین شکل به معنای توانایی یادگیری از محیط و درباره محیط، درک و تعامل با  آن در راستای انطباق پذیری با محیط جدید و یا تغییرات انجام گرفته در محیط فعلی است.

بدین ترتیب "جامعه هوشمند" را می توان جامعه ای دانست که به تلاشی آگاهانه برای استفاده از فناوری اطلاعات جهت متحول وضعیت فعلی و بهبود سطح زندگی و کار در منطقه مربوطه، در مقیاسی قابل توجه و بنیادین، مبادرت می ورزد.

لطفا برای خواندن بقیه مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید...



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: "شهر"شهر هوشمند"اصول"توسعه"یکپارچگی"مشارکت" ,
تاریخ : 6 ارديبهشت 1390
بازدید : 1843
نویسنده :

 

سپاس و آفرین آن ایزد پاک                                      که ما را آفرید از توده خاک

با عرض سلام خدمت شما خواننده عزیز.امیدوارم که شما از کسانی باشید که به لار سفر کرده اید.

من از کسانی بودم که اعتقاد داشتم شهر لار امادگی استان شدن را ندارد.‏ چرا؟زیرا مسئولین به فکر دیگر شهر ها و بخش های اطرافشان نیستند و این یک حقیقت است(البته حسنی هم تا الان کار خاصی  برای ما نکرده)اما امروز ما باید این حقیقت را هم بپذیریم که خواه ناخواه  هر شهری بدنبال استقلال و پیشرفت خود می باشد و در نتیجه به جدایی از لار می انجامد.‏ اما این که کدام شهر باید استان شود(لار لامرد یا هر جای دیگر)جای تامل دارد.و مسئولین ،باید به پیشینه و مرکزیت لار توجه کنند.‏ دوست عزیز حالا که به این وبلاگ سر زدی پیشینه لار را با دیگر شهر ها مقایسه کن، البته به مسئولین هم توصیه می کنم شما که قرار است از بدو ورود به مجلس حقوق آنچنانی تا آخر عمر بگیرید،کاری کنید که این پولی که ناجوانمردانه دریافت می کنید حلال باشد.کمی هم به فکر مردم باشید.آقای نماینده خبرداری درمانگاه شهر ما دکتر درست و حسابی ندارد.خبرداری تا مجروحین تصادفی از شهر ما به لار برسند عمرشان را به شما داده اند.خبراز ماجرای تصادف روز12 فروردین در بنارویه داری؟خبرداری...



:: موضوعات مرتبط: نقد , ,
:: برچسب‌ها: ‏"لارستان کهن"استان لارستان"نقد و بررسی" ,
تاریخ : 5 ارديبهشت 1390
بازدید : 3756
نویسنده :

در 70 کیلومتری شهر لار  شهری است با جمعیت تقریبا12000 هزار نفری به نام بنارویه با فرهنگی به قدمت صفوی و شاید قبل دوران صفویه با لهجه اچمی.‏ از بزرگان  شهر شنیده ام که در قدیم شغل اکثر مردم کشاورزی گندم جو و پنبه و دامداری بوده است.اما امروزه نمی توانم بگویم شغل اکثریت چیست زیرا عده  ای مشغول به شغل دولتی و عده کثیری مشغول به شغل آزاد و تعدادی هم در کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی کسب درآمد می باشند.‏ یادم می آید تا 15 سال پیش لباس زن های شهر لباس مخصوصی به نام ‏((قنبل)) بود که از چند دست لباس تشکیل می شد که هیکل را بسیار بزرگ نشان می داد.‏ اما چندسالی است که دیگر از این نوع لباس خبری نیست و اگر هم باشد به ندرت یافت می شود.‏ اگر به شهر بنارویه سفر کنید حتما در خانه های قدیمی به نانوایی های خانگی برخورد خواهید کرد که در زبان محلی به آن ‏(برزه) گویند که زن ها بوسیله آن نان های محلی می پزند

چند نمونه از نان های محلی را برایتان نام می برم

1:شلوت(شلوط):نانی است نرم وقطور و دایره ای شکل

2:بالتوه ‏(بالاتابه) که با آرد و تخم مرغ و کنجد می پزند

3:لیتک:‏نانی بسیار نازک که اکثرا در ماه رمضان استفاده می شود

4:نان تیری:در تمام فصول سال پخت می شود



:: موضوعات مرتبط: فرهنگ لارستانی , ,
:: برچسب‌ها: ‏"لارستان کهن"بنارویه"فرهنگ بنارویه"شغل"اداب و رسوم" ,
تاریخ : 2 ارديبهشت 1390
بازدید : 1892
نویسنده :

بسم رب الشهدا والصدیقین

نام:ناصر

شهرت:شاکر

نام پدر:محمد ابراهیم

تاریخ تولد:9/6/1347

محل تولد:آبادان

تاریخ شهادت:4/1/67

محل شهادت:‏ منطقه دربندی خان عراق

محل دفن:بهشت شهدای بروجرد

 

___________________________________________________________________________

*زندگی نامه*

شهید شاکر در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و تربیت یافت و به آداب و اعتقادات اسلامی آشنا شد.تا پایان دوران راهنمایی تحصیل کرد ولی بعد به مدرسه انقلاب اسلامی راه یافت.او در اوایل انقلاب در تظاهرات و راهپیماییها شرکت موثر داشت و همیشه تعدادی عکس امام و اعلامیه را به خانه می آورد.‏ در مساجد حضور می یافت و نگهبانی می داد و بعدها که پایگاههای مقاومت رسمیت یافت به عنوان بسیجی همکاری می کرد واز همان طریق به جبهه اعزام شد.‏ او دو بار به جبهه اعزام گردید.‏ دفعه اول بدون اجازه پدر ومادرش  به اتفاق دوستانش از طریق سپاه بروجرد به منطقه فاو اعزام شد.‏ در این مرحله به عنوان یک بسیجی ساده به خدمت در جبهه پرداخت.‏ ولی در مرتبه دوم از طریق جهاد شیراز  به عنوان راننده لودر به منطقه جنگی خرمال عراق اعزام گردید.‏ او در جبهه در کار سنگر کنی نقش ومسولیتی سنگین را برعهده داشت.‏ وی عاشق جبهه و جنگ بود و از هیچ چیز هراسی نداشت و به عنوان راننده لودر و بلدوزر و ماشینهای تدارکات با واحد خود همکاری می کرد شهید شاکر گذشته از رانندگی انواع ماشینهای سنگر کنی و آشنایی با طرز کار آنها جوشکار و مکانیک موتور وسکلیت  هم بود وباتوجه به تخصصهای گوناگونی که داشت مورد توجه دوستان و فرماندهان بود.‏ شهید در موقع عملیات به عنوان نوحه خوان و قاری به بچه ها روحیه می داد.‏ همیشه می گفت:می دانم آخر شهیدمی شوم.شهید شاکر چون با شهید پاسدار علی محمد گودرزی فرمانده گردان ثارالله نسبت خویشی داشتند خیلی صمیمی بودند و چون درجبهه ها همیشه با هم بودند کمتر به مرخصی می آمدند.سرانجام این شهید بزرگوار در تاریخ4/1/67 در عملیات بیت المقدس در حین سنگرکنی در منطقه در بندی خان عراق به شهادت رسید وچون محل اعزام او شیراز بود پیکر مطهرش را دوستان و همرز مانش با مشکلات بسیار به معراج کرمانشاه بردند و بعد از آن به بیمارستان چمران بروجرد تحویل داده می شود و چون در آن زمان شهر بروجرد بمباران شده بود جنازه او چندین روز در سردخانه مانده بود و خانواده اش اطلاعی نداشتند.سرانجام پیکرش را در بهشت شهدای بروجرد بالای غسالخانه سابق جنب شهدای کریمانی به خاک سپردند.و...هرچندکه شهید در آبادان به دنیا آمدند و در بروجرد به خاک سپرده شدند اما وظیفه خود دیدم  تا ادای دینی به شهید و خانواده او کرده باشم.

____________________________________________________________________________

*قسمتی از وصیت نامه شهید ناصر شاکر*

...به دنبال مال دنیا نروید که فنا شدنی است...

باید با تمام وجود از اسلام و انقلاب ایران پاسداری کنیم

_______________________________________(روحش شاد ویادش گرامی باد)

درحال حاضر پدر شهید در شهر بنارویه زندگی میکند.وهر سال در ماههای تابستان به دیگر برادران شهید ومادر شهید که همسر دوم او می باشد سر می زنند.

 

نویسنده:حمید



:: موضوعات مرتبط: شهدای لارستان کهن , ,
:: برچسب‌ها: ‏"لارستان کهن"بنارویه"شهدای بنارویه"شهید شاکر"زندگینامه" ,
تاریخ : 3 ارديبهشت 1390
بازدید : 2134
نویسنده :

خانه لاریها از مجموعه بناهای تاریخی متعلق به دوران قاجاریه شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری می‌باشد.‏ این خانه در سال 1286 قمری ساخته شده مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است. سابقا بعنوان خانقاه نعمت اللهی از آن استفاده می‌شد. مساحت آن حدود 1700متر و زیر بنائی معادل 1200متر مربع را داراست. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است.این مجموعه همجوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و با روی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاریها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است



:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: ‏"یزد"خانه لاری ها" زمان قاجاریه"قرن سیزدهم"مساحت"زیربنا" ,
تاریخ : 1 ارديبهشت 1390
بازدید : 3815
نویسنده :

نام:جلیل

شهرت:اقتصادی

نام پدر:علیمراد

تاریخ تولد:18/11/66

محل شهادت:جبهه های جنوب

محل دفن:گلزار شهدا بنارویه

*زندگی نامه*

***شهید جلیل اقتصادی در یکی از روزهای سال1351در خانواده ای مومن و مذهبی دیده به جهان گشود.وی از سنین5الی 6 سالگی با علاقه فراوانی که له فراگیری کلام الله مجید داشت در مکتب خانه مسجد صاحبالزمان (عج)بنارویه شرکت می نمود ودر همان سنین کودکی موفق به فراگیری چند جزءقرآن و احکام اسلامی شد.ایشان از همان دوزان کودکی بطور منظم در نماز جماعت مسجد صاحب الزمان(عج)شرکت می کرد.شهید دوران ابتدایی تحصیل خود را در بنارویه با موفقیت پشت سر نهاد وواردمدرسه راهنمایی شد وبا تشکیل بسیج به فرمان امام خود به عضویت بسیج در آمد ونام خود را در دفتر قهرمانان گمنام ثبت نمود وبا پشت پا زدن به درس ومدرسه وبا عشق به امام وشهدا در مورخ6/10/66عازممیادین نبرد گردید تا به جهانیان بفهماند که ملت ایران از شهادت هراسی ندارند ومکتبی که شهادت دارد اسارت ندارد و هنوز یک ماه از ماموریتش در جبهه جنوب نگذشته بود که دچار موج گرفتگی می شود و پس از انتقال به بیمارستان ومداوای اولیه پژشکان به وی استراحت می دهند.اما ایشان بجای استراحت در منزل به محض خروج از بیمارستان عازم خط مقدم جبهه می شود وسرانجام در تاریخ66/11/18در حالی که در سنگر کمین مشغول نگهبانی از مرزهای ایران اسلامی بود با پرتاب نارنجک تفنگی دشمن به داخل سنگرش به وصل یار نائل می آید وپیکر مطهرش چون در میدان نبرد به شهادت رسیده بود بدون غسل و کفن در گلزار شهدا بنارویه به خاک سپرده شد.‏ راهش پر رهرو

*قسمتی از وصیت نامه شهید*

مبادا اجازه دهید اسلحه بر زمین افتاده من بر زمین بماند.اسلحه مرا بردارید وجبهه ها را با حضور خود پر نمایید وهمواره پیرو ولایت فقیه باشید.

بنا به گفته همرزمان شهید و همچنین به گفته فرمانده گردان امام علی(ع)شهید اقتصادی با دست خط مبارکش بر روی گلوله های موجود نوشته بودند از این مهمات به نحو احسنت استفاده شود زیرا اگر چه میدان جنگ بادشمن است ولی با توجه به شرایط و وضعیت کشور در آن زمان نبایدمهمات را به هدر داد.



:: موضوعات مرتبط: شهدای لارستان کهن , ,
:: برچسب‌ها: ‏"لارستان کهن"بنارویه"شهدای بنارویه"زندگینامه"وصیت نامه" ,
تاریخ : 4 ارديبهشت 1390
بازدید : 2085
نویسنده : لارستان بزرگ


:: موضوعات مرتبط: تقويم لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: ,
تاریخ : 12 ارديبهشت 1390
بازدید : 1978
نویسنده : لارستان بزرگ


:: موضوعات مرتبط: لارشناسی , ,
:: برچسب‌ها: ,
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com