عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 30 آبان 1391
بازدید : 1243
نویسنده : لارستان بزرگ

                                    

خلیج فارس به روایت نقشه های معتبرجهان.

 

                                       Name of persian gulf in Waldseemuller map

                                        

                       A Saudi ARAMCO map from 1952 using the term "Persian Gulf" (الخليج الفارسي).

                                        

بقيه در ادامه مطلب...

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , خلیج فارس به روایت نقشه های معتبرجهان , ,
تاریخ : سه شنبه 30 آبان 1391
بازدید : 1037
نویسنده : لارستان بزرگ

بازارگاه‌هاى شهرى

 در برخى شهرهاى کوچک و گاه بزرگ، فروشندگان کالا همه روزه در محلى ساخته نشده، براى داد و ستد گرد مى‌آمدند، در قرن اول هجرى بازار کوفه اينگونه بود. در برخى از شهرهاى بزرگ حتى امروزه نيز در برخى نقاط بازارگاه‌هائى تشکيل مى‌شود که داراى فضاهاى کالبدى ساخته شده‌اى نيست و به محصولات ارزان قيمت مانند سبزيجات و ميوه‌جات اختصاص دارد و هرکس زودتر در جائى قرار گيرد، ماندن تا پايان روز در آنجا به او تعلق دارد. اين بازارگاه‌ها بيشتر در کنار مراکز و راه‌هاى پرجمعيت شکل مى‌گيرد. در برخى موارد، در روزهاى معينى در هفته، بازارگاه‌هائى در کنار دروازه‌ها و ميدان‌هاى شهر تشکيل مى‌شده است که امروزه نيز در برخى شهرها امروزه نيز به‌ چشم مى‌خورد.

 

بازارهائى که داراى فضائى ساخته شده هستند، بازارهاى شهرى نام دارند. در شهرها بيشتر بازارها به‌صورت ثابت وجود داشته، که بيشتر در فضاهاى بسته تشکيل مى‌شدند. شواهدى وجود دارد که چنين بازارهائى در برخى از شهرهاى هزاه سوم‌ و دوم ق‌م وجود داشته است. چنين به‌نظر مى‌رسد که در دروه‌هاى پيش از اسلام در ايران اينگونه بازارها وجود داشته، در روزگار اسلامى نيز بازارهاى سقف دارد در کوفه، بغداد، نيشابور، بخارا، سمرقند وجود داشت و بازارهاى دائمى بزرگى در اين شهرها قرار داشت.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , انواع بازارها , بازارهای شهری , بازارهای ثابت , بازارگاه‌هاى شهرى , بازارهاى روستائى , بازارهاى ادوارى , ,
تاریخ : دو شنبه 29 آبان 1391
بازدید : 1028
نویسنده : لارستان بزرگ

پيشينه تاريخي بازارها

پيشينهٔ گونه‌هاى اوليهٔ بازارها در مشکل ابتدائى آن، به حدود ده‌هزار سال پيش برمى‌گردد. يکى از نخستين سکونتگاه‌هائى که اقتصاد آن به کشاورزى و دامدارى وابسته بوده، در نزديکى کرمانشاه قرار داشت، که پيشينه آن به نه‌هزار سال پيش مى‌رسد.

. سکونت‌گاه‌هاى ديگرى نيز با اقتصاد وابسته به صنايع دستى با قدمت چند هزار ساله مى‌توان برشمرد، از جمله تپه‌زاغه در دشت قزوين (اواخر هزاره هفتم ق. اوايل هزارهٔ ششم ق م)؛ تپه سيلک در جنوب‌غربى کاشانى (هزاره ششم ق م)؛ تپه حسنلو در جنوب‌غربى درياچه اروميه (هزارهٔ ششم ق م)؛ تل ابليس در منطقه برد سير کرمان (هزاره پنجم ق م)؛ شهر سوخته در سيستان (هزارهٔ سوم ق‌م ) و .... در اين مکان‌ها وجود کارگاه‌هاى صنايع دستى و فضاهاى بازرگانى به اثبات رسيده است.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: بازارها , پيشينه تاريخي بازارها , ,
تاریخ : شنبه 27 آبان 1391
بازدید : 1133
نویسنده : لارستان بزرگ

لاتيدان: پس از گذشت دو هفته از سخنان تفرقه افکنانه و مبهم امام جمعه شیراز در زمینه ی اتصال این استان به دریا از راه تجزیه مناطقی از هرمزگان و بوشهر و الحاق آن به استان فارس که باعث نگرانی شدید و تشویش اذهان عمومی مردم هرمزگان گردید،محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در سخنانی که دردیدار با نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی داشت،وجود طرح تجزیه ی استان را به کلی نفی کرد تا این توطئه شوم برای بار دوم شکست بخورد.



:: موضوعات مرتبط: , استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , استان لارستان بزرگ , استاني در جنوب فارس , طرح تجزيه هرمزگان , ,
تاریخ : پنج شنبه 25 آبان 1391
بازدید : 910
نویسنده : لارستان بزرگ

فرا رسیدن ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین ‏‏(ع‏) تسلیت باد‎

قیامت بی حسین غوغا ندارد/شفاعت بی حسین ‏‏(ع‏) معنا ندارد/حسینی باش که در محشر نگویند/چرا پرورده ات امضا ندارد/

ابروی حسین ‏‏(ع‏) به کهکشان می ارزد/یک موی حسین ‏‏(ع‏) بر هر دو جهان می ارزد/گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست/گفتا که حسین ‏‏(ع‏) بیش از ان می ارزد/

امام حسین ‏‏(ع‏) در بین راه مکه به کربلا فرمودند:‏ من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمگران را جز ننگ نمی دانم‏!‏‎

امام سجاد ‏‏(ع‏( فرمودند:‏ هر مومنی که بر قتل امام حسین ‏‏(ع‏) بگرید به نحوی که اشک بر چهره اش جاری شود خداوند او را جاودانه در خانه ای از خانه های بهشت جای می دهد.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , ایام محرم , فرا رسیدن سوگواری سید و سالار شهیدان , ,

تاریخ : 15 آبان 1391
بازدید : 1008
نویسنده :

 گروه فرهنگی مسجد صاحب الزمان با همکاری کانون امام علی النقی(وابسته به مسجد صاحب الزمان) اقدام به راه اندازی یک سایت و پس از چند ماه فعالیت سایت در یک حرکت جهشی شبکه اجتماعی مخصوص جوان های بخش بنارویه و البته دیگر بخش ها افتتاح کردند.

آدرس اینترنتی سایت:www.banarcity.ir

آدرس شبکه اجتماعی:www.social.banarcity.ir

 



:: موضوعات مرتبط: بخشهاي لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , سایت ها و وبلاگهای لارستانی , افتتاح سایت در بخش بنارویه لارستان , ,
تاریخ : 15 آبان 1391
بازدید : 1007
نویسنده :

  شاهین محمد صادقی در پاسخ به این سوال که بحث الحاق فارس به خلیج فارس در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: بحث پیوستن استان فارس به خلیج فارس مربوط به الان نیست و سال‌های سال است که بر اساس مطالعاتی که شده تصمیماتی نیز گرفته شده است اما موانعی وجود دارد که با توجه به اهمیت و وسعت استان فارس ضرورت دارد استان فارس به خلیج فارس وصل شود



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , لارستان و هرمزگان , اتصال استان فارس به خلیج فارس از طریق لارستان , ,
تاریخ : 1 آبان 1391
بازدید : 973
نویسنده :

 

استان فارس این بار از طریق "لامرد" به خلیج فارس می پیوندد/ انتقاد شدید جراره از طرح جدایی "پارسیان" از هرمزگان.

 

بنا به گفته نماینده جوان بندرعباس در خانه ملت، پارسیان بخشی از هویت و تاریخ مردم هرمزگان است و تجزیه این منطقه صدمات جبران ناپذیر مادی و معنوی برای استان هرمزگان و کشور را درپی خواهد داشت.

                   

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , استان فارس , خلیج همیشه فارس , اتصال استان فارس از طریق لامرد به خلیج فارس , ,
تاریخ : یک شنبه 23 آبان 1391
بازدید : 1352
نویسنده : لارستان بزرگ

شهرهای دارای فرمانداری ویژه و مراکز استانها که کمتر از لارستان ‏ جمعیت دارند

                                        

 

بقیه در ادامه مطلب ‏



:: موضوعات مرتبط: استان لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , مراکز استانهای ایران , فرمانداری های ویژه , برتری لارستان بر شهرهای دارای فرمانداری ویژه ومراکزاستانها , ,
تاریخ : یک شنبه 30 آبان 1391
بازدید : 2466
نویسنده : لارستان بزرگ

 برای دیدن عکس ماهواره ای شهرستان لار به ادامه مطلب مراجعه کنید...

 



:: موضوعات مرتبط: عکس , ,
:: برچسب‌ها: , شهرستان لار , عکس ماهواره ای شهر لار , ,
تاریخ : پنج شنبه 13 آبان 1391
بازدید : 2275
نویسنده : لارستان بزرگ

بلوک لارستان در فارسنامه ناصري

و اكنون از اثار ملوك گرگيني در شهر لار، مسجد جامع و چاربازار مشهور به "قيصريه" است كه ديوار و طاقهاي داخلي و خارجي انها را از گچ خالص و سنگ تراشيده، منبت و مقرنس ساخته اند و چندين مرتبه ان را تعمير نموده اند.

و در سال 1015 حاجي قنبرعلي بيگ ذوالقدر جهرمي وزير خطه لار، قيصريه را تعميري لايق نمود، چنانكه در پيشاني طاق بزرگ چهار سوق قيصريه اين قطعه را نگاشته و تاكنون باقي است:

شكر خا كه باز به تاييد كردگار                در عهد پادشاه جهانسايه خداي

عباس شاه ان كه به خاك درش مدام     كسب سعادت ابدي مي كند هماي

ويرانسراي لار به سعي وزير دهر           دستور بحر خاطر و داراي مهر راي

قنبر علي بيگ انكه ز ائينه دلش           در غيرت ابد شده جام جهان نماي

از قيصريه اي كه هواي فضاي او            گويا نسيم باغ بهشت است غم زداي

تاريخش از خرد طلبيدم جواب گفت:      "دارالامان لار شد احيا از اين بناي" 

:(1124)

ادامه دارد ....

 



:: موضوعات مرتبط: لارنوشت , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , بلوک لارستان , قیصریه , تعمیر قیصریه , اشعار , ,
تاریخ : چهار شنبه 5 آبان 1391
بازدید : 2141
نویسنده : لارستان بزرگ

لارستان در عهد زندیه

در سال 1178 كه صادق خان كشورش نصير خان لاري را سركوب كرد، وي را به شيراز به درگاه وكيل اورد. بعد از اينكه نصير خان يك سال در دربار كريم خان بود، مشمول عفو قرار گرفت و بنا به خواهش رعايا دوباره به حكومت منصوب شد. اما پس از ورودش به لار، يكي از كدخدايان ان ولايت كه با وي عداوت و خصومت بي نهايت داشت، بي خبر خنجري به نصير خان زد و او را كشت.

مسيح خان پسر عم نصير خان، والي جديد لار را كه نصير خان به جاي او منصوب شده بود، مسئول اين كار مي دانند. بعيد نيست مسيح خان به دليل رقابت با نصير خان به اين كار مبادرت ورزيده باشد.

اما اين سوال همواره باقي است كه چرا وكيل هيچگونه توبيخ و مجازاتي در مورد وي، كه والي و دست نشانده اش را به قتل رسانيد اعمال نكرد؟



:: موضوعات مرتبط: تاريخشناسي لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , لارستان در عهد زندیه , کریم خان زند و لارستان (قسمت دوم) , ,
تاریخ : چهار شنبه 5 آبان 1391
بازدید : 2317
نویسنده : لارستان بزرگ

لار و بندر عباس

در سال 1162 ميرزا ابوطالب به عنوان حكمران لارستان و بندر عباس تعيين شد و در معيت سيصد نفر از شيراز به لار عزيمت كرد. وي پس از ورود به لار در شورش هاي حاجي خان لاري كشته شد. با مرگ او چون لار و نواحي اطراف ان به دست حاجي خان افتاد تصميم گرفت با چند هزار تفنگچي خود به شيراز حمله كند اما در بين راه درگذشت و برادرش نصير خان با والي فارس پيمان متاركه جنگ امضا كرد و به لار بازگشت و در انجا اعلام خودمختاري نمود.

نصير خان چون بر بندرعباس هم تسلط داشت با ازدياد سربازان مسلح خود به بنادر خليج فارس، خصوصا بندر تجاري عباس، سعي در اخذ خراج و باج و ماليات از واليان بنادر و تجار خارجي كمپاني هند شرقي نمود.

خود او نيز طي سفري به بندرعباس مدتي را در انجا اقامت نمود و با نمايندگان كمپاني هند شرقي انگليس روابط دوستانه اي برقرار كرد. نصير خان در سال 1165 طي فرماني از سوي شاه اسماعيل سوم و وكيل او به عنوان بيگلربيگي منطقه گرمسير برگزيده شد و سپس از ملا علي شاه حاكم بندرعباس نصف ماليات شهر را خواستار گرديد . وقتي اين پيشنهاد از سوي ملا عليشاه رد شد، نصير خان طي حمله اي ناگهاني عليشاه را دستگير و از سمتش بركنار كرد و برادرزاده اش مسيح سلطان را به جاي او برگماشت، اما بعد ناچار شد به دليل وجهه اي كه ملا علي داشت، مجدد او را حاكم بندرعباس نمايد.

مقارن اين ايام كريم خانبا ازاد خان افغان در حال جنگ بود. نصير خان كه از قدرت كريم خان هراسناك بود، قصد پيوستن به ازاد خان را داشت لذا از فرصت استفاده كرد به بندرعباس امد ملاعليشاه را با خود به لار بازگرداند. سال بعد مجددا او را به بندرعباس بازگردانيد ولي خانواده اش را به عنوان گروگان نزد خود در لار نگه داشت. در اثر تعديات نصير خان و دست نشانده او مسيح سلطان نسبت به اعضاي كمپاني هند شرقي، انان ناچار شدند دفتر بازرگاني خود را در بندرعباس تعطيل كنند و به بندر بصره بروند. اين امر به لحاظ موقعيت تجارت خارجي بندرعباس، ضربه اي اساسي بر اقتصاد وارد نمود.

در ايامي كه كريم خان زند در كازرون انتظار حمله مجدد ازاد خان افغان را مي كشيد، طي پيامي به نصير خان خواستار اعزام نيروي كمكي شد. اما نصير خان كه شكست وكيل را پيش بيني مي كرد، از ارائه هرگونه كمكي سرباز زد.

كريم خان پس از شكست دادن ازاد خان در نبرد كمارچ به تلافي اين ناسپاسي نصير خان، عازم لار شد تا حاكم خودمختار ان را تنبيه كند اما وقتي با درخواست عفو او مواجه شد، با گرفتن پيشكش نصير خان را در سمت خود ايفا كرد.



:: موضوعات مرتبط: تاريخشناسي لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , لارستان در دوره زندیه , کریم خان زند و لارستان , ,
تاریخ : چهار شنبه 27 آبان 1391
بازدید : 2118
نویسنده : لارستان بزرگ


:: موضوعات مرتبط: , لارشناسی , ,
:: برچسب‌ها: , بازار قيصريه لار , ,
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com