گروه فرهنگی مسجد صاحب الزمان با همکاری کانون امام علی النقی(وابسته به مسجد صاحب الزمان) اقدام به راه اندازی یک سایت و پس از چند ماه فعالیت سایت در یک حرکت جهشی شبکه اجتماعی مخصوص جوان های بخش بنارویه و البته دیگر بخش ها افتتاح کردند.
شاهین محمد صادقی در پاسخبه این سوال که بحث الحاق فارس به خلیج فارس در چه مرحلهای قرار دارد گفت: بحثپیوستن استان فارس به خلیج فارس مربوط به الان نیست و سالهای سال است که بر اساسمطالعاتی که شده تصمیماتی نیز گرفته شده است اما موانعی وجود دارد که با توجه بهاهمیت و وسعت استان فارس ضرورت دارد استان فارس به خلیج فارس وصل شود
و اكنون از اثار ملوك گرگيني در شهر لار، مسجد جامع و چاربازار مشهور به "قيصريه" است كه ديوار و طاقهاي داخلي و خارجي انها را از گچ خالص و سنگ تراشيده، منبت و مقرنس ساخته اند و چندين مرتبه ان را تعمير نموده اند.
و در سال 1015 حاجي قنبرعلي بيگ ذوالقدر جهرمي وزير خطه لار، قيصريه را تعميري لايق نمود، چنانكه در پيشاني طاق بزرگ چهار سوق قيصريه اين قطعه را نگاشته و تاكنون باقي است:
شكر خا كه باز به تاييد كردگار در عهد پادشاه جهانسايه خداي
عباس شاه ان كه به خاك درش مدام كسب سعادت ابدي مي كند هماي
ويرانسراي لار به سعي وزير دهر دستور بحر خاطر و داراي مهر راي
قنبر علي بيگ انكه ز ائينه دلش در غيرت ابد شده جام جهان نماي
از قيصريه اي كه هواي فضاي او گويا نسيم باغ بهشت است غم زداي
تاريخش از خرد طلبيدم جواب گفت: "دارالامان لار شد احيا از اين بناي"
در سال 1178 كه صادق خان كشورش نصير خان لاري را سركوب كرد، وي را به شيراز به درگاه وكيل اورد. بعد از اينكه نصير خان يك سال در دربار كريم خان بود، مشمول عفو قرار گرفت و بنا به خواهش رعايا دوباره به حكومت منصوب شد. اما پس از ورودش به لار، يكي از كدخدايان ان ولايت كه با وي عداوت و خصومت بي نهايت داشت، بي خبر خنجري به نصير خان زد و او را كشت.
مسيح خان پسر عم نصير خان، والي جديد لار را كه نصير خان به جاي او منصوب شده بود، مسئول اين كار مي دانند. بعيد نيست مسيح خان به دليل رقابت با نصير خان به اين كار مبادرت ورزيده باشد.
اما اين سوال همواره باقي است كه چرا وكيل هيچگونه توبيخ و مجازاتي در مورد وي، كه والي و دست نشانده اش را به قتل رسانيد اعمال نكرد؟
در سال 1162 ميرزا ابوطالب به عنوان حكمران لارستان و بندر عباس تعيين شد و در معيت سيصد نفر از شيراز به لار عزيمت كرد. وي پس از ورود به لار در شورش هاي حاجي خان لاري كشته شد. با مرگ او چون لار و نواحي اطراف ان به دست حاجي خان افتاد تصميم گرفت با چند هزار تفنگچي خود به شيراز حمله كند اما در بين راه درگذشت و برادرش نصير خان با والي فارس پيمان متاركه جنگ امضا كرد و به لار بازگشت و در انجا اعلام خودمختاري نمود.
نصير خان چون بر بندرعباس هم تسلط داشت با ازدياد سربازان مسلح خود به بنادر خليج فارس، خصوصا بندر تجاري عباس، سعي در اخذ خراج و باج و ماليات از واليان بنادر و تجار خارجي كمپاني هند شرقي نمود.
خود او نيز طي سفري به بندرعباس مدتي را در انجا اقامت نمود و با نمايندگان كمپاني هند شرقي انگليس روابط دوستانه اي برقرار كرد. نصير خان در سال 1165 طي فرماني از سوي شاه اسماعيل سوم و وكيل او به عنوان بيگلربيگي منطقه گرمسير برگزيده شد و سپس از ملا علي شاه حاكم بندرعباس نصف ماليات شهر را خواستار گرديد . وقتي اين پيشنهاد از سوي ملا عليشاه رد شد، نصير خان طي حمله اي ناگهاني عليشاه را دستگير و از سمتش بركنار كرد و برادرزاده اش مسيح سلطان را به جاي او برگماشت، اما بعد ناچار شد به دليل وجهه اي كه ملا علي داشت، مجدد او را حاكم بندرعباس نمايد.
مقارن اين ايام كريم خانبا ازاد خان افغان در حال جنگ بود. نصير خان كه از قدرت كريم خان هراسناك بود، قصد پيوستن به ازاد خان را داشت لذا از فرصت استفاده كرد به بندرعباس امد ملاعليشاه را با خود به لار بازگرداند. سال بعد مجددا او را به بندرعباس بازگردانيد ولي خانواده اش را به عنوان گروگان نزد خود در لار نگه داشت. در اثر تعديات نصير خان و دست نشانده او مسيح سلطان نسبت به اعضاي كمپاني هند شرقي، انان ناچار شدند دفتر بازرگاني خود را در بندرعباس تعطيل كنند و به بندر بصره بروند. اين امر به لحاظ موقعيت تجارت خارجي بندرعباس، ضربه اي اساسي بر اقتصاد وارد نمود.
در ايامي كه كريم خان زند در كازرون انتظار حمله مجدد ازاد خان افغان را مي كشيد، طي پيامي به نصير خان خواستار اعزام نيروي كمكي شد. اما نصير خان كه شكست وكيل را پيش بيني مي كرد، از ارائه هرگونه كمكي سرباز زد.
كريم خان پس از شكست دادن ازاد خان در نبرد كمارچ به تلافي اين ناسپاسي نصير خان، عازم لار شد تا حاكم خودمختار ان را تنبيه كند اما وقتي با درخواست عفو او مواجه شد، با گرفتن پيشكش نصير خان را در سمت خود ايفا كرد.
استان فارس این بار از طریق "لامرد" به خلیج فارس می پیوندد/ انتقاد شدید جراره از طرح جدایی "پارسیان" از هرمزگان.
بنا به گفته نماینده جوان بندرعباس در خانه ملت، پارسیان بخشی از هویت و تاریخ مردم هرمزگان است و تجزیه این منطقه صدمات جبران ناپذیر مادی و معنوی برای استان هرمزگان و کشور را درپی خواهد داشت.
نزهه القلوب حمدالله مستوفي قزويني در سال 740 هجري تاليف شده است. در اين دوره به واسطه توجه پادشاهان مغول سلطان محمد خدابنده (703-715) ابوسعيد (715-736) به ثبت و ضبط فتوحان خويش و همچنين بواسطه تشويق خواجه رشيد الدين فضل الله و سرمشقي كه در حين تاريخ نويسي به معاصران و پيروان خود داد، چند تن از مورخان مهم پديد امدند.كه بزرگترين انها عبارتند از:حمدالله مستوفي صاحب تاريخ گزيده و نزهت القلوب در جغرافيا و ظفرنامه (دنباله شاهنامه فردوسي). اين كتاب زندگي مردم لارستان را در دوره مغول نشان مي دهد.
زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند.
partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures